ازدواج موقت و متعه از نگاه دین

با در نظر گرفتن نگاه دین و عرف و قانون به ازدواج موقت، برای پذیرفته شدن این مقوله در سطح عمومی جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر نوع نگاه‌ها هستیم چرا که ازدواج موقت می‌تواند در پاره‌ای موارد راه گشا باشد به شرط اینکه تمام جوانب موضوع بررسی شده باشد و در این رابطه تمام طرفین از حقوق برخوردار باشند. باید دید با نگاه جدیدی که در سطح مسوولان تصمیم‌گیر در این زمینه ایجاد شده است می‌توان نگاهی متفاوت به صیغه یا همان ازدواج موقت ایجاد کرد.

ازدواج موقت به غلط، هوی و هوس‌بازی تعریف شده و  به خصوص برای زنان و دختران آسیب دیده بیجا  قضاوت می‌شود، اما واقعیت ازدواج موقت، حمایت از زنان بی‌سرپرست و یا کمک به جوانانی است که هم دغدغه سالم زندگی کردن را دارند و هم نمی‌خواهند سمت گناه و روابط نامشروع بروند. سایت حافظون گامی نوین در زمینه ازدواج موقت آگاهانه  برای جوانان برداشته است. 

ما به لحاظ اخلاقی، حق نداریم که حکم دینی را بر مبنای نظر و یا قضاوت شخصی خودمان تعبیر کنیم و آن را به همه جامعه تعمیم دهیم. ازدواج موقت، حکم دین است و اگر کسی از این حکم برای هوس بازی بهره ببرد، نباید فقط از لحاظ منفی به قضایا نگاه کنیم.

در مورد ازدواج موقت، از اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ دو گونه روایات رسیده است؛ در برخی از آنها، تشویق به این امر شده است؛ در برخی دیگر از آن مذمت شده است. در جایی که این ازدواج برای هوسرانی باشد، منع شده است و اگر عوارض منفی اجتماعی و فردی داشته باشد، مورد نهی قرار گرفته است. برای کسی که همسر دائمی دارد و می تواند با او نیازهای ضروری جنسی خود را بر طرف سازد نیازی به این متعه نمی باشد.

اگر کسی برای هوسرانی و شهوت رانی اقدام به ازدواج موقت کند، محکوم است، زیرا او اسیر شهوت و هوای نفس خود  شده است. این رفتار خطرناکی است و او را گرفتار خواهد کرد. زیرا غریزه جنسی سیری ناپذیر است. امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: «هرکس شهوترانی کند و ازدواج متعددی را انجام دهد، رسوایی او را فرا گرفته و مفتضح خواهد شد.»  لذا نباید با تبعیّت از هوای نفس، گرفتار شهوت و وسوسه های شیطانی شد.

دین اسلام دین خاتم و پیامبرش، پیامبر خاتم و کتابش آخرین کتاب است و شریعتش خاتم شرایع، پس باید برای هر مشکل اجتماعی از جمله ازدواج راه حل شرعی داشته باشد که کرامت زنان و مردان مؤمن را حفظ کند. مشکل جنسی در مردان و زنان هم یکی از مشکلات مهمی است که دین اسلام نمی‌تواند آن‌را بدون راه حل رها کند لذا با در نظر گرفتن شرایط توصیه به ازدواج موقت شده است.

در قرآن کریم آیه‌ی ۲۴ سوره‌ی نساء بر جواز ازدواج موقت دلالت دارد، و در روایات نیز از تعدادی از صحابه از قول پیامبر(ص) نقل شده است که حضرت این نکاح را تشریع کرده است.

1 دیدگاه در “ازدواج موقت و متعه از نگاه دین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 × چهار =