ازدواج موقت با دختران کم سن در عراق

ازدواج موقت با دختران کم سن و سال

در سال گذشته یک برنامه تحقیقاتی با موضوع ازدواج موقت در عراق انجام شد، نتیجه این مستند نشان می‌دهد که از ازدواج موقت یا صیغه در میان شیعیان عراق، با دختران کم سن و سال استفاده می شود، که در این بین روحانیون هم با دریافت پول به عنوان واسطه قرار می گیرند. به ازدواج موقت، صیغه یا متعه هم گفته می شود. یکی از مهمترین رازهای عراق در کوچه پس کوچه های امکان مذهبی جریان دارد، جایی که عده ای از روحانیون با سوء استفاده از نفوذشان زمینه ازدواج موقت دختران کم سن را فراهم می کنند. قراردادهای ازدواجی که مدت آنها حتی به کمتر از یک ساعت هم می رسد.

در این مستند با دختر ۱۶ ساله ای مصاحبه شد، او می گوید: پدر و مادر ندارد، از سن ۱۳ سالگی تا الان به مردان زیادی فروخته شده که حتی تعداد آنها را به خاطر نمی آورد، دخترک بسیار افسرده شده بود ودر حالیکه اشک می ریخت زمزمه کرد که دیگر آینده ای ندارد.

تحقیقات به عمل آمده را نزد یک کارشناس حقوقی اسلام بردیم، ایشان پس از بررسی فرمودند چنین قوانینی کاملا غیر اصولی و در اسلام نیز عنوان نشده است. این عمل روحانیون جرم است و قانون باید آنها را مجازات کند. ایشان بیان کردند تا زمانیکه چنین روحانیونی بدون پیگیرد به کارشان ادامه دهند، زنان عراقی قربانی تجارت جنسی آنها باقی خواهند ماند.

دختران کم سن قربانی ازدواج موقت

منع ازدواج موقت در کشورهای غربی

بر اساس فقه شیعه، مردان اجازه دارند با چند زن به صورت موقت ازدواج کنند و با آنها رابطه جنسی داشته باشند. البته به دلیل مشکلاتی که در عراق به وجود آمد قانون این کشور ازدواج موقت را منع کرده است. ولی حالا مستندات نشان می دهد که نه تنها چنین ازدواجی در شهرهای مذهبی عراق جریان دارد، بلکه مردان می توانند از دخترانی کم سن و سال بهره برداری جنسی کنند و عده ای از روحانیون هم شرایط آن را فراهم می کنند.

شرایط صیغه شدن با غیرمسلمان

متعه در قوانین ایران به پیروی از فقه امامیه به رسمیت شناخته شده‌است، اما در کشور‌های اسلامیِ دیگر و کشور‌های غربی چنین نهادی وجود ندارد. زنان نمی‌تواند با غیر مسلمان و بنا به قولی غیر شیعیان دوازده‌امامی ازدواج موقت کنند و مردان هم با زن ناصبی و مشرک نمی‌توانند صیغه  یا ازدواج کنند، اما با اهل کتاب از جمله زرتشتیان می‌تواند ازدواج کنند.

بررسی مزایای ازدواج موقت

ازدواج موقت یکی از روش های ازدواج است که بعضی ها آن را به ازدواج سفید که امروزه مد شده است ترجیح می دهند. ازدواج موقت به صورت عامیانه، صیغه گفته می شود و مدت زمان معلومی دارد و با مهریه معلوم بین زن و مرد است.

ازدواج موقت در جامعه امروزی مورد پذیرش بسیاری از افراد است، در این مقاله قصد داریم مزایای این نوع ازدواج را عنوان کنیم.

ازدواج موقت در شرایط سخت جامعه

از جمله دلایلی که سبب رواج ازدواج موقت می شود می توان به شرایط سخت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اشاره کرد. زمانی که افراد توان تشکیل زندگی رسمی و دائم ندارند و نمی توانند مسوولیت یک زندگی را برای مدتی طولانی بر عهده بگیرند و از طرفی برای ارضای نیازهای جنسی خود نمی خواهند روابطی خارج از قانون و شرع داشته باشند، معمولا به این شکل از ازدواج روی می آورند.

 از طرفی معمولا بسیاری از خانواده ها خصوصا خانواده های سنتی برای محرم ساختن فرزندانشان با یکدیگر که هنوز به سن قانونی ازدواج نرسیده اند از این شکل ازدواج استفاده می کنند تا نام فرزندانشان را بر روی یکدیگر بگذارند و به این ترتیب زمینه برای رفت و آمد طرفین و فرزندان به خانه های یکدیگر باز شود.

تاثیر صیغه در کاهش آمار طلاق

از دیگر مزایای ازدواج موقت می توان به کاهش آمار طلاق و تامین بخشی از نیازهای اقتصادی زنان اشاره کرد. از آنجایی که این ازدواج تنها برای مدتی معین و مشخص است و زن و مردی که تن به این ازدواج می دهند برای مدتی معین با یکدیگر رابطه زناشویی برقرار می کنند در صورتی که در این مدت بر آنها مشخص شود که بسیاری از معیارهای زندگی مشترک و ارزش ها و نگرش هایشان با هم منطبق نیست به راحتی حتی با بخشش مدت باقی مانده از یکدیگر جدا می شوند. این امر سبب می شود میزان ثبت طلاق در جامعه کاهش یابد و از بسیاری از مسائل و مشکلات عاطفی و روانی جلوگیری شود.

سلامت بدن با ازدواج موقت

همانطور که می دانیم یکی از ابعاد زندگی بشری رفتار جنسی است که ارضاء آن نقش زیادی در تعادل روحی و جسمی انسان دارد. زمانی که نیاز جنسی بوسیله ازدواج موقت پاسخ داده می شود، بدن انسان احساس آرامش و تعادل می کند. در واقع پاسخ دادن به این نیاز موجب سلامت بدن می شود و در طول عمر انسان تاثیر زیادی دارد.

ازدواج موقت چگونه پایان می یابد؟

همانطور‌که می‌‍‍‍‍‍‌دانیم علاوه بر ازدواج دائم، ازدواج موقت هم که به صیغه معروف است، به رسمیت شناخته شده است. بعضی از مقررات عقد ازدواج موقت با ازدواج دائم فرق دارد؛ بطور نمونه، درازدواج موقت امکان طلاق وجود ندارد .


تفاوت ازدواج موقت با ازدواج دائم

  مهمترین  تفاوت در این است که ازدواج موقت همان‌طور که از نامش پیداست، موقت است و در زمان خوانده شدن عقد، یک مدت مشخص مثلا ۳ ماه برای آن تعیین می‌شود؛ طبق ماده ۱۰۷۶ قانون مدنی، مدت نکاح موقت باید کاملا معین شود. با گذشت زمان مشخص شده، مدت عقد موقت تمام می‌شود و زن و مرد مانند قبل به یکدیگر نامحرم می شوند. بنابراین اگر زن و مردی بعد از عقد موقت می‌خواهند به این رابطه ادامه دهند، لازم است مجدد صیغه جدیدی با مدت مشخص جدید خوانده شود.

اما اگر مدت عقد موقت طولانی‌تر مثلا پنج ساله است و در این بین زوج تمایل به ادامه رابطه نداشته باشند، همان‌طور که گفتیم امکان طلاق هم درازدواج موقت وجود ندارد. در این صورت چه می‌توان کرد؟
پاسخ اینجاست که شوهر می‌تواند در هر زمان در طول مدت عقد موقت، برای پایان دادن این رابطه زوجیت، مدت باقی مانده را به زن ببخشد و رابطه‌ای را که بین آن‌ها وجود دارد قطع کند.

زن چگونه می‌تواند ازدواج موقت را پایان دهد؟

درصورتی‌که در عقد موقت، شرط شده باشد که زن از جانب مرد وکالت در بذل مدت دارد یا این‌که بعد از عقد، یک وکالتنامه تنظیم شود که به زن حق بذل مدت بدهد، در این صورت زن هم می‌تواند به این رابطه پایان دهد. اما اگر چنین شرطی نشده باشد و وکالت شوهر به زن منتفی باشد، اگر ادامه زندگی مشترک برای زوجه عقد موقت با دشواری و مشقت فراوان همراه باشد، زن می تواند به استناد وضعیت عسر و حرج و با ملاک ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به دادگاه خانواده مراجعه نماید و دادگاه خانواده در صورت احراز عسر و حرج زن در ادامه زندگی زناشویی ازدواج موقت، حکم به الزام زوج به بذل باقی مانده مدت صادر خواهد کرد و اگر زوج به اراده از اجرای حکم امتناع کند، نماینده دادگاه نسبت به اجرای حکم صادره اقدام خواهد کرد.

به قتل رساندن همسر صیغه ای بخاطر شک

تحقیقات پیرامون این پرونده جنایی از زمانی آغاز شد که شخصی با پلیس ۱۱۰ استان مرکزی تماس گرفت و گفت جسد مادرش را در خانه پیدا کرده است. ماموران سراسیمه به محل حادثه اعزام شدند، فرزند متوفی برای ماموران توضیح می دهد  زمانی که از سر کار به خانه برگشته، مادر خانه نبوده و ناگهان با جنازه ایشان در کمد روبرو می شود.   بازپرس متوجه شد که پس از این زن به قتل رسیده است، بعد از انتقال جنازه مادر به پزشک قانونی و کالبد شکافی های انجام شده پزشکی قانونی اعلام کرد این زن خفه شده و بر اثر انسداد مجاری تنفسی جان باخته است.

کارآگاهان در تحقیقات بعدی به این دست یافتند که مقتول از مدت‌ها قبل به عقد موقت مردی به نام کاوه درآمده بود. همچنین کاوه از روزی که مادر خانه به قتل رسیده به یک باره غیب شده و این موضوع ظن پلیس را به او برانگیخت؛ شواهد دیگری نیز بر گناهکاری این مرد اقرار داشت؛ ازجمله اینکه تمام مدارک نشان می‌داد قاتل به واسطه آشنایی با متوفی توانسته به‌ راحتی و بدون هیچ مشکلی وارد خانه شود و از طرفی دزدی هم صورت نگرفته بود و همین سرنخ نشان می‌داد جنایت با انگیزه شخصی رخ داده است.

ندامت به قتل رساندن همسر صیغه ای

اگر همسرت صیغه ای نبود باز هم او را به قتل می رساندی؟

ماموران این پرونده جنایی بعد از تحقیقات به این نتیجه رسیدند که کاوه به غرب کشور پناه برده و در واقع فرار کرده است. همچنان که تحقیقات و ردیابی متهم انجام می شد ماموران متوجه شدند کاوه به محل جرم برگشته لذا سریعا متهم دستگیر و سر میز بازجویی حاضر شد. متهم جوان پرونده قبول کرد که مادر آن خانه را به قتل رسانده، وی گفت من چندین ماه است با این زن ازدواج موقت کردیم و رابطه بین ما خیلی خوب بود. روز آخر که به منزل ایشان رفتم می خواست گوشی موبایل من را چک کند وقتی دلیلش را خواستم گفت: که به من شک کرده است. من با شنیدن این جمله به شدت عصبانی شدم و من برای لحظاتی کنترل اعصابم را از دست دادم به طرف زن حمله ور شدم و زیر گلوی ایشان را گرفته و بشدت فشار می دادم و رها نمی کردم.

ندامت پس از به قتل رساندن همسر موقت

به یک باره به خود آمدم دیدم خانم بی حرکت شده است از آنجایی که بسیار ترسیده بودم جنازه را در کمد دیواری پنهان کردم و سریعا خانه را ترک کردم . کاوه اظهار می کرد هیچ ردی از خود در خانه بر جا نگذاشته و دستگیر شدن خودش را به این سادگی کاملا تعجب آور می دانست، بازپرس از متمه پرسید اگر همسرت در ازدواج دائم با شما بود، آیا باز هم همین حرکت را انجام می دادی که متاسفانه با پاسخ مثبت روبرو شد . فعلا متهم بازداشت شده تا تحقیقات تکمیلی و جزئیات قتل بیشتر مشخص گردد.

در صورت ازدواج موقت، آیا از هتل های ایران می توان استفاده کرد؟

love-room-hotel

هتل های ایرانی در مورد پذیرش زوجینی که عقد موقت کرده اند رویه یکسانی ندارند؛ اما در اکثر هتل ها روال به این صورت است که اگر زوجین صیغه نامه با «مهر برجسته محضری» داشته باشند، مورد پذیرش قرار می گیرند.
از آنجایی که انواع مختلف صیغه نامه در کشور ما ارائه می شود و گاها عاقد فقط یک برگ کاغذ به زوجین ارائه می کند، قانونی ترین نوع صیغه، همان عقد ازدواج موقت محضری با مهر برجسته محضر است و این همان چیزی است که قریب به اتفاق هتلها آن را قبول می کنند.
ازدواج موقت در شناسنامه ثبت نمی شود و فقط دفترچه ای ارائه می شود که مهر برجسته محضر در آن وجود دارد و نشانگر قانونی بودن عقد است. در بعضی موارد که مهر برجسته نباشد هم امکان پذیرش وجود دارد اما هتل قبل از پذیرش از زوجین می خواهد به نزدیکترین اداره اماکن نیروی انتظامی مراجعه کرده و نامه جهت پذیرش دریافت کنند که البته کار بسیار ساده ای بوده و زیاد وقتگیر نیست.

در تهران چه هتل هایی صیغه نامه قبول می کنند؟

صیغه نامه

تعدادی از هتلهای تهران پذیرش مسافر با صیغه نامه دارند به شرطی که صیغه نامه دارای مهر برجسته محضری باشد. از جمله این هتلها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

«پارسیان آزادی»
«هتل استقلال»
«هتل فردوسی»
«هتل آساره»
«هتل هالی»
هتلهای فرودگاه امام خمینی یعنی «هتل ایبیس و هتل نووتل»
«هتل پاریز»

پژوهش میدانی در مورد تن فروشی در تهران

تن فروشی در تهران
ژاله شادی‌طلب استاد جامعه شناسی:‌در مورد تعداد زنان تن‌فروش در تهران یا کل کشور عدد و رقم دقیقی ندارم اما در سال ۱۳۸۶ پژوهشی را آقای سعید مدنی به‌همراه تعدادی از اساتید دیگر در شهر تهران انجام دادند که این پژوهش به‌سفارش وزارت بهداشت بود.
این استاد جامعه شناسی گفت: در این پژوهش غیر از زنان تن‌فروش راجع به مشتریان آنها نیز بررسی‌هایی صورت گرفته است. تعداد زنان تن‌فروشی که در این پژوهش با آنها صحبت شده حدود ۳۰۰ نفر است که این افراد عمدتاً از خیابان‌ها انتخاب شده‌اند و این‌گونه نبوده که به‌سراغ زنان بازداشت شده یا مراجعه کننده به یک مرکز حمایتی بروند. ۳۰۰ پرسشنامه در این تحقیق به‌همراه ۷۵ مصاحبه عمیق تکمیل شد.

۹ درصد زنان نخستین بار با اجبار همسر به تن‌فروشی روی آورده‌اند

شادی‌طلب درخصوص وضعیت اجتماعی و اقتصادی زنان قبل از تن‌فروشی براساس پژوهش صورت گرفته عنوان کرد: ۷۶ درصد زنان تن‌فروش سابقه فرار از منزل نداشتند. ۲۳ درصد قبل از تن‌فروشی سابقه مصرف مواد مخدر داشتند. ۱۲ درصد سابقه بازداشت و زندان داشتند. ۷ درصد از آنها اعلام کردند که تن‌فروشی را اولین بار برای تهیه مواد آغاز کردند. ۹ درصد اولین تن‌فروشی را با اجبار همسر و ۱۸ درصد با اجبار والدین که عمدتاً پدر بود، آغاز کردند.
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از زنان تن‌فروش جوان بودند، ادامه داد:‌ ۷۰ درصد زنان تن‌فروش کمتر از ۵ سال بود که این کار را شروع کرده بودند.

دلایل تن‌فروشی

این جامعه شناس درخصوص مهترین عوامل مؤثر بر تن‌فروشی گفت:‌ مسئولیت تأمین مخارج چند نفر مهمترین دلیل گرایش زنان به این کار بود و در رده‌های بعدی عواملی همچون سابقه بازداشت و جرم پدر، وضعیت تأهل و حضور بین دوستان تن‌فروش قرار داشتند.
وی با اشاره به وضعیت فعالیت اقتصادی زنان قبل از تن‌فروشی عنوان کرد: ۲۲ درصد شاغل بودند و ۸۰ درصد عنوان کردند که قبل از تن‌فروشی هیچ شغلی نداشتند، ۴۳ درصد بیکار و ۱۵ درصد خانه‌دار بودند.

وضعیت اشتغال زنان قبل از تن‌فروشی

شادی‌طلب بیان کرد:‌ ۲۲ درصد از زنانی که قبل از تن‌فروشی شاغل بودند در بخش‌های مختلفی بدین شرح مشغول به کار بودند: ۸ درصد کارمند اداری، ۷ درصد منشی‌گری، ۴ درصد فروشنده، ۷ درصد آرایشگری، ۵ درصد کارگری و ۲ درصد کار سیاه و غیرقانونی که عمدتاً فروش مواد مخدر بود. زنانی که قبلاً شاغل بودند شغلشان به‌گونه‌ای نبوده است که درآمد کافی را برای اداره زندگی آنها تأمین کند.

وضعیت سنی زنان تن‌فروش

شادی‌طلب با اشاره به گروه‌های سنی زنان تن‌فروش اظهار داشت:‌ اغلب آنها از سن ۲۰سالگی این کار را آغاز کرده بودند که بعد از ۵ سال فعالیت در این کار در سن ۲۵سالگی قرار داشتند، همچنین نخستین ازدواج دائم آنها بین سنین ۱۵ تا ۱۸ سال بود. ۱۱ درصد ازدواج دائم، ۴۲ درصد مجرد، ۳۹ درصد مطلقه و ۴ درصد بیوه بودند.
وی درخصوص سطح تحصیلات زنان تن‌فروش گفت:‌ ۶ درصد بیسواد و ۱۴ درصد مدرک بالای دیپلم داشتند که این موضوع یک هشدار جدی است.

مشتریان زنان تن‌فروش

این جامعه‌شناس درخصوص مشتریان زنان تن‌فروش بیان کرد:‌ اکثر این زنان گفته بودند که مشتریان هوس‌باز آنها بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال هستند و نیمی از آنها متأهل هستند، ۲۵ درصد مشتریان مجرد، اغلب دارای تحصیلات عالی و‌ ۸۰ درصد شاغل و جزو گروه‌های پردرآمد هستند.
شادی‌طلب درخصوص روش‌های جذب مشتری توسط زنان تن‌فروش افزود:‌ روش جذب آنها در ابتدا از کنار خیابان بود اما پس از مدتی فعالیت ۴۲ درصد از طریق روابط اجتماعی، ۲۲ درصد کنار خیابان و ۲۵ درصد از طریق تماس تلفنی مشتریان خود را جذب می‌کردند. بسیاری از مشتریان این زنان را به خانه می‌بردند زمانی که همسرشان خانه نبوده است.
وی ادامه داد: تعداد مشتریان این زنان در طول هفته ۹ نفر بود و عمده مشتریان از شمال و مرکز شهر بودند.
این جامعه‌شناس درخصوص آلودگی زنان تن‌فروش به ایدز گفت:‌ ۷۵ درصد این زنان درباره ایدز اطلاعاتی ندارند و ۶۸ درصد مجردها و ۷۵ درصد از مطلقه‌ها هرگز آزمایش ایدز نداده‌اند.

بیش از نیمی از زنان و مردان پس از ازدواج دچار مشکلات جنسی می شوند

اختلال جنسیحافظون: دکتر عفت السادات مرقاتی خویی با اشاره به اینکه احتمال اینکه زوجی در صورت مواجهه با مشکلات جنسی در زندگی شان به متخصص در حوزه جنسی مراجعه کنند امروزه افزایش پیدا کرده است اظهار کرد: دلیل آن نگاه بدون تعصب و جامع به موضوعات جنسی در جامعه می تواند باشد.

او در ادامه بیان کرد: لذا در جامعه زمان مراجعه را شاید همان دیدگاه ها، باورها و تعصبات نسبت به مسائل جنسی تعیین می کند. تعدادی از افراد معتقدند نباید برای کمک گرفتن راجع به مشکلات جنسی شان مراجعه کنند چون روابط جنسی را موضوعی بسیار خصوصی می دانند، عده ایی دیگر باور دارند که مشکل جنسی خودبخود حل می شود و آن را به فطرت جنسی و گذر زمان واگذار می کنند، برخی معتقدند باید با آن ساخت و هیچکس قادر به حل مشکل آنها نیست . باید بگویم همه این باورها به نوعی نادرست هستند!

این رفتار شناس جنسی گفت: البته دربعضی مواقع هم کارکنان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی-درمانی از طرح موضوع و کمک به مردم در مشکلات جنسی اجتناب می ورزند چون با موضوعات جنسی راحت نیستند؛ و از طرح موضوع به شدت معذب هستند؛ و یا از دانش و مهارت کافی در این زمینه برخوردار نیستند. از نظر آماری مطالعات نشان داده اند که شیوع مشکلات جنسی در طول زندگی زنان ۶۸ درصد و در زندگی مردان ۵۴ درصد است. پس نمی توان با توجه به این آمار زوجین ایرانی را استثناء و بدون مشکل جنسی در طول زندگی شان تصور کرد! طبیعی است که با افزایش سن فرد و افزایش طول زندگی زناشویی، و وقایع طول زندگی هر زوجی بر تعداد ،حدت و شدت مشکلات جنسی می افزاید.

دکتر مرقاتی خویی در ادامه تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که زیربنای ازدواج و روابط بین فردی در آن ازدواج را عواطف، محبت، عشق، همراه و همدل بودن تعیین می کند نه رابطه جنسی تناسلی صرف! پس هر گاه زوجین متوجه افول و یا کاهش یکی از آن مبانی و عوامل شدند به احتمال بسیار زیاد باید منتظر بروز مشکلات جنسی از هر نوعش باشند. چون رابطه جنسی خوشایند و به عنوان عامل و ضامن روابط خوب و لذت بخش بین زوجین، تنها محصول و پیامد رابطه صمیمانه، نزدیک، عاطفی و عاشقانه بین زن و شوهر است. در این صورت است که حتی اگر یکی از زوجین مشکل ارگانیک جنسی پیدا کرد به گونه ایی که عملکرد مناسب نداشت، لطمه چندانی به بدنه ازدواج و استحکام آن نخواهد خورد.

او با تاکید بر اینکه مشکلات و اختلالات جنسی مانند انسانها هستند در اشکال، اندازه و انواع مختلف دیده می شوند گفت: مشکلات جنسی زوجین الزاما شبیه یکدیگر نیست. تجربه مشکل جنسی به معنای این نیست که آن فرد ایرادی دارد بلکه اتفاقی هست که میتواند در هر مرحله از زندگی فرد به دلیلی و حتی بعضا بدون دلیل اتفاق بیافتد. چون مردم یاد گرفته اند که مشکلی در ارگان های جنسی موجب اختلالات جنسی می شود تا زمانی که ارگان های جنسی مشکلی پیدا نکرده است مردم مشکلات دیگر را شناسایی نمی کنند و طبیعتا از مراجع ذی صلاح کمک نمی گیرند.

این رفتار شناس جنسی در ادامه افزود: خبر خوب این است که اگر مشکل جنسی فقط به مشکلات ارگانیک محدود باشد هم تشخیص و هم درمان آسانتر است. بطور مثال مشکلات نعوظ در مردان به راحتی تشخیص داده می شود و به دلیل شناخته شدن عوامل ایجاد کننده، درمانگر امیدوار است که بتواند بیمار را کمک کند. بنابر این به زوجین توصیه جدی می شود که: با بروز هر مشکل ارتباطی، حتما از نظر جنسی هم از مراجع ذی صلاح و متخصص در زمینه جنسی و ازدواج کمک بگیرند و احتمال اثرات معکوس روابط جنسی بد خود را بر ایجاد مشکل فعلی را ارزیابی کنند. زوجین حتما منتظر بروز مشکل جنسی و یا بدتر شدن آن نباشند. مانند دیگر ابعاد زندگی شان که برای ارتقاء و بهتر شدن آنها تلاش میکنند، در زمینه زندگی جنسی شان هم از مشاورین متخصص در این زمینه کمک بگیرند. فراموش نشود که پیشگیری بهتر از درمان است!

مرقاتی خویی در ادامه تصریح کرد: با بروز هرگونه نگرانی در باره پاسخ ها و عملکرد جنسی، حتما و سریعا به متخصص جنسی مراجعه کنند؛ چون بی توجهی به مشکلات عملکرد جنسی نه تنها درمان آن را در دراز مدت دشوار می سازد، بلکه تاثیر منفی آن بر اعتماد به نفس فرد و روابط بین فردی با همسرش موضوع را پیچیده تر و بغرنج می کند. اصرار دارم که زوجین با وجود مشکل جنسی از نوع عملکردی آن را ایرادی بر فرد تلقی نکنند وفرد را در بروز این مشکل مقصر جلوه ندهند و او را برای اختلال عملکردی سرزنش نکنند چرا که اختلال جنسی مانند دیگر بیماریها به دلایل بیولوژیکی بروز می کنند و خود فرد دخالتی ندارد.

او در آخرین توصیه خود به زوجین اظهار کرد: موضوع جدی این است که زوجین به محض بروز نارضایتی و اختلال در روابط کلی بین خودشان به افراد متخصص مراجعه کنند؛ چرا که روابط بین زوج و روابط جنسی حلقه و سیکلی را تشکیل می دهند که اشکال در هر قسمت این دایره می تواند زندگی زناشویی را با مشکل و چالش روبرو کند. برای مراجعه به مشاور یا درمانگر زوجین باید در رابطه با آن مشکل با یکدیگر صحبت کرده باشند، بدون مقصر جلوه دادن دیگری به مشکل جنسی به لنز و عینک مجزا نگاه کنند و سعی کنند راجع به علل و ریشه های به یک نتیجه مشترک برسند و سپس به همراه یکدیگر برای حل آن مشکل مراجعه کنند. فراموش نکنید هر مشکل جنسی در ازدواج دو سر طیف دارد زن و شوهر! بنابراین باید مشکلات جنسی به دست هر دو نفر حل شود.

دستگیری عوامل اخاذی به بهانه ازدواج موقت

اخاذی به بهانه ازدواج موقت

رئیس پلیس آگاهی غرب تهران از دستگیری اعضای باندی که با طعمه قراردادن یک زن به بهانه‌ ازدواج موقت افراد را به داخل منزلی در فردوسیه شهریار می‌کشاندند و از آنها اخاذی می‌کردند خبر داد.
به گزارش ایسکانیوز منصور خدادادی با اعلام این خبر گفت: فردی به پلیس آگاهی مراجعه کرد و گفت چند روز پیش با خانمی که خود را مطلقه معرفی کرده بود آشنا شده و برای آشنایی بیشتر با انگیزه ازدواج موقت با او به منزلش در فردوسیه می‌رود پس از ورود به منزل بلافاصله دو مرد وارد منزل شده و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و از او فیلمبرداری کرده و پول و مدارکش را به سرقت می‌برند.
رئیس پلیس آگاهی غرب تهران با اشاره به اینکه ضاربان با تهدید شاکی از طریق تلفن در مقابل منتشر نکردن فیلم‌های او در فضای مجازی و پس دادن مدارکش مبلغ ۳۰ میلیون تومان پول نقد درخواست می‌کنند گفت: با استفاده از اقدامات فنی و پلیسی و بررسی دوربین مداربسته محیط اطراف محل وقوع جرم در نهایت سارقان مورد شناسایی قرار گرفتند و با قرار صوری جهت دریافت مبلغ درخواستی، طی یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه دستگیر شدند.

خدادادی تاکید کرد: در بازجویی متهمه اعتراف کرد که به دلیل فقر شدید مالی و اعتیاد شدید همسرش به مواد مخدر با همدستی برادر و همسر خود از قبل اقدام به طرح و برنامه‌ریزی نقشه اخاذی می‌کردیم و با اغفال شاکی به بهانه ازدواج موقت، او را به داخل منزل کشانده و اخاذی می‌کردیم.
رییس پلیس آگاهی غرب استان تهران گفت: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی تحویل داده شدند.

نکاتی درباره ازدواج موقت

بیوه‌شدن زن و چگونگی سپری‌کردن این ایام، خود تابع احکامی است که لازم است زنان، نسبت به آن آگاهی داشته باشند. از دست دادن همسر‌ یا طلاق، به معنای پایان یافتن رابطه زوجیت، اثرات وضعی و فقهی را برای زن به همراه دارد و زن موظف است به علل گوناگون، مدت زمانی را بدون رابطه زوجیت به‌سر برد تا بتواند ازدواج مجددی داشته باشد؛ این ایام را عده می‌نامند.

چه کسانی عده ندارد؟

به فتوای همه مراجع (حضرات آیات خمینی، مکارم‌شیرازی، زنجانی، سبحانی، مظاهری، بهجت، فاضل‌لنکرانی و…) زنی که از همسرش جدا شده است، اگر ۹ سالش تمام نشده باشد؛ و همچنین زن یائسه، عده ندارد.

بنابر قول حضرات آیات امام خمینی، مکارم‌شیرازی، سبحانی و مظاهری، عده نداشتن زن به این معناست که اگر چه شوهرش با او نزدیکی کرده باشد، بعد از طلاق می‌تواند فوراً شوهر کند.

از این بیان می‌توان دریافت زنی که شوهرش با او نزدیکی نکرده است نیز عده ندارد؛ چنان‌چه آیت‌الله زنجانی فرموده‌اند: اگر شوهر زنش را پیش از نزدیکی با او طلاق دهد، عده ندارد و زن می‌تواند بعد از طلاق فوراً شوهر کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، فلسفه عده را چنین بیان می‌کنند: «مسئله عده زنان، فلسفه‌های متعددى دارد و منحصر به مسئله انعقاد فرزند نیست؛ لذا در تمام مواردى که شرع گفته است، زن باید عده نگه‌دارد، هرچند عقیم و نازا باشد، یا رحم خود را برداشته باشد یا فرضاً چند سال است از شوهر خود جدا زندگى مى‌کند؛ در تمام این صورت‌ها باید عده نگهدارد.»

عده طلاق

امام‌ خمینی (ره) می‌فرمایند: زنی که ۹ سالش تمام شده و یائسه نیست، اگر شوهرش با او نزدیکی کند و طلاقش دهد، بعد از طلاق باید عده نگه دارد؛ یعنی بعد از آن‌که در پاکی طلاقش داد، به قدری صبر کند که دوباره حیض ببیند و پاک شود و همین‌که حیض سوم را دید، عده او تمام می‌شود و می‌تواند شوهر کند.

در حقیقت بنابر نظر حضرات آیات مکارم‌شیرازی، مظاهری، وحیدخراسانی، تبریزی، ملاک عده در طلاق، دو بار پاک‌شدن از حیض است و بار سوم که حیض دیده شد، عده به اتمام رسیده است.

اما ممکن است زن جزو کسانی باشد که حیض نمی‌بینند؛ در این شرایط حضرات آیات امام‌ خمینی، سیستانی، زنجانی، اراکی، صافی، وحیدخراسانی می‌فرمایند: زنی که حیض نمی‌بیند اگر در سن زن‌هایی باشد که حیض می‌بینند، چنان‌چه شوهرش بعد از نزدیکی‌کردن او را طلاق دهد، باید بعد از طلاق تا سه ماه عده نگه دارد.

و آیت‌الله مکارم‌شیرازی توضیح می‌دهند: منظور از سه ماه آن است که اگر اول ماه است، سه ماه تمام هلالی و اگر روز دیگری از ماه است مانند پنجم یا دهم، هنگامی‌که پنجم یا دهم ماه چهارم شود، عده او تمام است؛ مثلاً اگر پنجم ماه رجب او را طلاق گفته، پنجم ماه شوال عده او تمام است.

آن‌چه گذشت در مورد زن غیرباردار بود، اما اگر زنی باردار طلاق داده شود، آیت‌الله وحیدخراسانی می‌فرمایند: عده او تا زمانی‌که وضع حمل نماید، ادامه دارد؛ و این قول تمام مراجع است.

زن، در پایان زمان عقد موقت نیز، ملزم به نگهداشتن عده است. امام خمینی، حضرات آیات مکارم‌شیرازی، صافی‌گلپایگانی، تبریزی، سیستانی،‌ فاضل‌لنکرانی، وحیدخراسانی می‌فرمایند: عده عقد موقت برای زنی که عادت ماهانه می‌بیند، به مقدار دو حیض کامل است و اگر عادت نمی‌بیند، چهل و پنج روز تمام است.

عده وفات

وفات نیز عاملی است که باعث انقطاع زوجیت می‌شود. لذا زن با فوت همسر نیز باید عده نگاه دارد، اما مدت عده‌ای که لازم است زن برای فوت همسر نگاه دارد، با عده طلاق متفاوت است.

آنچه فقها می‌گویند آنست که زنی که شوهرش مرده است باید تا چهار ماه و ده روز عده نگه دارد؛ اگرچه یائسه یا صیغه باشد، یا شوهرش با او نزدیکی نکرده باشد. این قول همه مراجع اعم از امام خمینی (ره) و حضرات آیات وحیدخراسانی، تبریزی، سیستانی،‌ بهجت، مکارم‌شیرازی و فاضل‌لنکرانی و… است.

هم ایشان معتقدند در صورتی‌که زن باردار باشد،‌ مدت عده تا زمان وضع حمل او خواهد بود؛ ولی اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز، بچه‌اش به دنیا آید، باید تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر کند.

همچنین بنابر نظر همین مراجع، اگر شوهر زن غایب یا در حکم غایب باشد، ابتدای عده وفات برای زن، از موقعی است که زن از مرگ شوهر مطلع شود؛ و آیت‌الله سیستانی تصریح می‌کنند: نه از زمان مرگ شوهر.

در عده وفات نکته‌ای که وجود دارد آنست که عده نگاه‌داشتن، تنها به معنای ازدواج‌نکردن نیست؛ بلکه مسائل دیگری نیز باید رعایت شود.

طبق نظر امام خمینی (ره) و حضرات آیات فاضل‌لنکرانی، سیستانی، سبحانی و مظاهری: زنی که در عده وفات است، حرام است که لباس الوان بپوشد و منظور از الوان در لسان فقها، لباس‌های زینتی و هر لباسی است که در عرف زینت محسوب می‌شود.

امام خمینی (ره) در ادامه بیان حرمت پوشیدن لباس الوان، سرمه‌کشیدن و کارهای دیگری را که زینت حساب می‌شود را نیز حرام دانسته‌اند.

اما حضرات آیات مکارم‌شیرازی و زنجانی تنها بر خودداری از انجام چنین اعمالی تأکید داشته‌اند و ذکری از حرمت به میان نیاورده‌اند.

نکات

در مورد این‌که زن زناکار نیز عده دارد یا خیر، فقها قایل به عدم لزوم نگاه‌داشتن عده‌اند؛ آیت‌الله مکارم‌شیرازی می‌فرمایند: هر نوع جدایی زن از مرد بعد از انجام عقد و دخول، عده دارد و در مورد زنا نیز احتیاط آن است که به اندازه یک‌بار عادت و پاک‌شدن، از نکاح خودداری کنند.

و در مورد عده زنی که داروی ضدحاملگی مصرف می‌کند یا رحم او برداشته شده است نیز فقها به اتفاق قائل به لزوم رعایت مدت زمان عده‌اند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی در این زمینه می‌فرماید: «از مجموع ادله شرعیه استفاده می‌شود که نگه‌داشتن عده تنها به خاطر احتمال باردارى نیست، و این در واقع یکى از علل آن است؛ نه تنها علت و یکى از علل آن، حفظ حریم زوجیت است؛ به همین دلیل اگر شوهر یک سال در مسافرت باشد و زنش را طلاق دهد، همه مى‌گویند باید عده نگه دارد؛ درحالى‌که بعد از غیبت یک‌ساله، احتمال انعقاد ولد وجود ندارد. همچنین اگر شوهر در زندان باشد، یا بر اثر بیمارى گرفتار عنن گردد، و یقین پیدا کنیم که شوهر براى همیشه عقیم شده، در تمام این فروض، عده بر زن لازم است؛ درحالى‌که احتمال انعقاد نطفه وجود ندارد.»